Over 1712

1712 is een hulplijn voor elke burger die vragen heeft over geweld, misbruik en kindermishandeling. Ervaren hulpverleners van de Centra voor Algemeen Welzijnswerk en de Vertrouwenscentra kindermishandeling staan je bij. Ze geven je informatie en advies of verwijzen je door naar verdere hulp.

Voor wie?

Maak je zelf geweld mee?
Ben je bezorgd om iemand anders of zit je met een vermoeden van geweld?
Heb je ooit geweld meegemaakt en zit het je nog altijd dwars?
Ben je bang dat je zelfbeheersing verliest en iemand ongewenst pijn doet?
Doe je mee met een groep pesters en voel je je daar schuldig over?

Bel, mail of chat dan met 1712.

1712 is er voor jou: kind, jongere, volwassene en oudere.
1712 is er voor elke vraag over elke vorm van geweld of misbruik. Niet alleen lichamelijk geweld. Ook psychisch (of emotioneel), economisch of seksueel geweld.

1712 is er voor iedereen: slachtoffers, getuigen en daders; voor jongens en meisjes; voor mannen en vrouwen; voor hetero’s, holebi’s en transgenders.

Wanneer kun je bij 1712 terecht?

Telefonisch, elke werkdag, van maandag tot vrijdag, van 9 tot 18 uur.
Chat, elke werkdag, van maandag tot donderdag, van 13 tot 20 uur.
Per mail, altijd. Binnen de twee werkdagen antwoorden we je.

Het gesprek is gratis. Het gesprek is discreet: jouw oproep naar 1712 verschijnt niet op de telefoonrekening en je hoeft niet te zeggen wie je bent.

Ben je in gevaar of in een noodsituatie? Bel dan de politie op het nummer 101. Bel het noodnummer 112 voor dringende medische hulp.

Wat doet 1712?

We nemen de tijd om goed naar jou te luisteren.
We geven informatie over de betekenis van geweld en misbruik en over de werking van hulpverlening en justitie.
We vertellen wat je rechten zijn en hoe je op geweldsituaties kan reageren.
We geven advies.
We schatten samen met jou alle risico’s in van de situatie en bespreken de acties die je kan ondernemen. We laten de beslissingen aan jou over. Tenzij jij, of degene over wie je belt, in gevaar is. Dan komen we in actie.
We kunnen je verder doorverwijzen naar een Centrum Algemeen Welzijnswerk, een Vertrouwenscentrum kindermishandeling of een andere dienst.

Jouw privacy

Je kunt hulplijn 1712 anoniem contacteren. Je hoeft je naam niet te zeggen en er verschijnt achteraf niks op je telefoonrekening als je met 1712 belt.
1712 hecht veel belang aan jouw privacy en de bescherming van jouw persoonsgegevens, bijvoorbeeld als je ons mailt.
Lees hier meer over in onze privacyverklaring en disclaimer.

Niet tevreden?

Wij vinden het belangrijk om de hulp die we aanbieden te blijven verbeteren. Vertel het ons als je niet tevreden bent over onze hulp- en dienstverlening. Hulpverlening is mensenwerk, er kan al eens iets fout lopen. Daarom is het belangrijk om zo snel mogelijk te horen hoe we jou beter kunnen helpen. 

Probeer je ontevredenheid eerst te bespreken met een hulpverlener van 1712. Soms lost het probleem zich op door erover te praten. Vind je dit moeilijk of heb je het gevoel dat het probleem niet is opgelost? Dan kan je een klacht indienen. Meer informatie over de procedure en het klachtenformulier vind je op de website van het Centrum voor Algemeen Welzijnswerk. Richt je klacht tot hulplijn 1712 als je het formulier invult. 



Let op

In een noodsituatie: bel de politie op het nummer 101. Voor dringende medische hulp: bel het noodnummer 112.



BEL MAIL CHAT 1712

BEL 1712

BEL 1712

Van maandag tot en met vrijdag
van 9:00 tot 18:00

Mail 1712

Mail 1712

24uur op 24 uur bereikbaar
7 dagen op 7

1712 Chat

1712 Chat

Van maandag tot en met donderdag
van 13u tot 20u



Bel, mail, chat in alle vertrouwen

Bel, mail, chat in alle vertrouwen

1712 is telefonisch te bereiken op het nummer 1712. Daarna kies je je provincie en je wordt doorverbonden. 

  • Het gesprek is gratis.
  • Het gesprek blijft vertrouwelijk.
  • Jouw oproep naar 1712 verschijnt niet op de telefoonrekening
  • Je hoeft niet te zeggen wie je bent.