Opinie: Burgers tegen partnergeweld

‘Fake Bicky fwa?’, zegt een man op de afbeelding, terwijl hij zijn vrouw een klap in het gezicht geeft. Met deze campagne wil Goodlife Foods, de verdeler van Bicky Burger, duidelijk maken dat een echte Bicky in een groen en niet in een wit doosje zit, zoals op de afbeelding het geval is.

Groen of wit was de kleur die verontwaardigde consumenten kregen bij het zien van deze campagne. Misselijkmakend, omdat ze partner­geweld normaliseert. Om die reden dienen de Vlaamse, Brusselse én Waalse minister van Gelijke Kansen een klacht in bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame.

Partnergeweld is de meest voorkomende vorm van geweld binnen het gezin. Liefst 20 procent van de oproepen bij de hulplijn 1712 gaat daarover. Volgens een studie van het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen heeft een vrouw op de zeven het afgelopen jaar geweld door haar (ex-)partner ondergaan. Het gaat niet alleen over lichamelijk, maar ook over andere vormen van geweld. Dit heeft ook gevolgen voor de andere ­gezinsleden, onder wie de kinderen.

Welk signaal geeft Goodlife Foods door partnergeweld zo banaal voor te stellen? De 1712-hulpverleners horen dagelijks dat slachtoffers met taboes en schaamte kampen. Het is een grote stap om hulp te zoeken. Ook worstelen ze met tegenstrijdige gevoelens. ‘Het gebeurt zelden, alleen als hij/zij zijn/haar geduld verliest.’ ‘Hij/zij houdt van me en heeft het vast niet zo bedoeld.’

Hoezo ‘zij’? Ja, ook mannen zijn het slachtoffer van partnergeweld. Veel reclamecampagnes bevestigen het genderstereotiepe beeld van de man als agressor en de vrouw als slachtoffer. Genderstereotiepe beelden over partnergeweld in de media zijn erg problematisch. Het verklaart waarom mannelijke slachtoffers drempels ervaren om hulp te zoeken. 56 procent van de mannen die partnergeweld meemaakt, praat er met niemand over.

In een reactie stelt Goodlife Foods dat de campagne wil meegeven dat ‘valse Bicky’s (ver)kopen not done is’. Écht ‘not done’ is het om partner­geweld te instrumentaliseren. Want dat doet het bedrijf: het gebruikt het beeld van partnergeweld om een commerciële boodschap (‘koop een échte Bicky’) over te brengen. Goodlife Foods is niet het enige bedrijf dat zich hieraan bezondigt. Zo voerden de modebedrijven Dolce & Gabbana en Calvin Klein in het verleden campagnes die groepsverkrachtingen leken te verheerlijken. Als bedrijven maatschappelijk verantwoord willen ondernemen (MVO), normaliseren ze geen geweld maar voeren ze er actie tegen. We nodigen Goodlife Foods uit om een MVO-beleid te voeren en samen met 1712 het ideaal van een geweldloze samenleving uit te dragen. Want geweld laat zich niet banaliseren tot een burger.

Wim Van de Voorde, Vlaams coördinator van de hulplijn 1712.

*Deze opinie verscheen op donderdag 10 oktober in De Standaard