Opinie. Waarom Facebook u geen advertenties met perziken toont

Op internet circuleert een verborgencamerafilmpje van Toerisme Vlaanderen. “We moeten je beschermen tegen naaktheid” zegt een zogenaamde medewerker van Facebook tegen een museumbezoeker die hij wegleidt van een Rubens met naakte vrouwen. Een gevatte reactie op de Facebook-censuur die de organisatie ondervond bij de promotie van Vlaamse ‘ontblote’ kunst in het buitenland. 

Ook Sensoa, het expertisecentrum voor seksuele gezondheid, moet afrekenen met de censuur van de sociaalnetwerksite. Recentelijk nog, tijdens zijn campagne tegen seksueel grensoverschrijdend gedrag, weerde Facebook een filmpje waarin iemand ‘dickpic’ zei. Zelfs emoji’s van perziken en aubergines moeten eraan geloven omdat ze ook gebruikt worden als emoji’s voor geslachtsdelen.

VINGERPOPJE TEGEN MISBRUIK
De vaststelling is niet nieuw: puriteinse Amerikaanse normen bepalen wat wij in Europa voorgeschoteld krijgen op de grootste sociaalnetwerksite ter wereld.

Niet alleen seksualiteit laten de Facebook-algoritmes en -checkers in overdrive gaan, ook thema’s waarvan je het misschien minder verwacht. Verschillende preventiecampagnes tegen geweld van de hulplijn 1712 keurt Facebook af. Denk nu niet aan bloedneuzen of blauwe plekken, want onze campagnes bevatten zelden expliciete beelden. Zo verbood Facebook tijdens de ‘Week tegen Kindermishandeling’ een video waarin je een vingerpopje op een kinderhand ziet en waarin mensen worden aangemoedigd om 1712 te contacteren bij vragen over kindermishandeling. En onlangs keurde Facebook de promotie van een video over partnergeweld van het Centrum voor Algemeen Welzijn (CAW) af. Jarenlang lag het bedrijf onder vuur omdat het gewelddadige content – die zich vaak als een olievlek online verspreidde – te traag offline haalde. Nu lijken de Facebook-algoritmes en -checkers doorgeslagen: ze gooien gewelddadige content op één hoop met content die geweld juist wil voorkomen.

HET VERSCHIL VOOR ZUCKERBERG
Toerisme Vlaanderen, Sensoa, het CAW en de hulplijn 1712 zijn voorbeelden van betrouwbare non-profitorganisaties met een belangrijke maatschappelijke opdracht die door de Vlaamse overheid worden ondersteund. Facebook lijkt geen rekening te houden met onze maatschappelijke opdracht en iedereen over dezelfde kam te scheren. Of toch weer niet. Wereldwijd krijgen politieke advertenties, waarvan sommige nepnieuws bevatten, wel gemakkelijk groen licht. In ons geval besteden we enkele honderden euro’s aan advertenties per jaar, in het laatste geval gaat het over tientallen miljoenen euro’s per jaar. Maakt dat dan het verschil in beoordeling, meneer Mark Zuckerberg?

Onlangs bekritiseerden meer dan 250 Facebook-werknemers het gebrek aan coherente beoordeling van advertenties. In een open brief, gepubliceerd in The New York Times, stellen ze het beleid over politieke advertenties aan de kaak. “Ons beleid rond het factchecken van politici of mensen (...) is een gevaar voor waar Facebook voor staat”, schrijven ze. Als factchecken inhoudt dat je advertenties van organisaties met een belangrijke maatschappelijke opdracht weert, maar tegelijkertijd fake news faciliteert, roept dit vragen op over de geloofwaardigheid van het bedrijf. Hoe geloofwaardig is meneer Zuckerberg als hij zijn bedrijf “een voorvechter en een bastion van vrije meningsuiting” noemt?

Het klopt dat onze organisaties niet verplicht zijn om advertenties te plaatsen. Maar voor organisaties met zeer bescheiden budgetten, zoals de hulplijn 1712, zijn advertenties op Facebook een van de weinige kosteneffectieve manieren om een groot publiek te bereiken. Los van het budgettaire gegeven is er nog het maatschappelijke gegeven: we móéten op Facebook aanwezig zijn, want de slachtoffers of omstanders van geweld die we willen bereiken, zijn daar ook aanwezig.

MINISTERIE VAN WAARHEID
Facebook brengt wereldwijd 2,2 miljard gebruikers samen in een virtuele ruimte en bepaalt, tot op zekere hoogte, wat die gebruikers (niet) te zien krijgen. Dat brengt een ontzettend grote macht en verantwoordelijkheid met zich mee, zoals de verantwoordelijkheid om een transparant én coherent advertentiebeleid te voeren. Door de censuur creëert Facebook voor zijn gebruikers een nieuwe realiteit, net zoals het ‘Ministerie van Waarheid’ in het boek 1984 van George Orwell. In die literaire klassieker worden leugens waarheid en waarheid leugens. Op Facebook worden perziken en aubergines geslachtsdelen, en content ter preventie van geweld wordt gewelddadige content. 

Van een multinational die vorig jaar 22 miljard winst boekte en vandaag 40.000 personeelsleden telt, verwacht je toch meer transparantie en maatwerk. Nochtans is het eenvoudig. Extreem gewelddadige content: rode kaart; content ter preventie van geweld: groene kaart.

 

Wim Van de Voorde, coördinator van de Vlaamse hulplijn 1712

Deze opinie verscheen op 16 december 2019 op demorgen.be .


Recente campagnes

Hieronder vind je een overzicht van onze recente campagnes:



Achter de schermen van hulplijn 1712

Achter de schermen van hulplijn 1712
video over de werking van 1712

Op dinsdag 17 december (17/12) plaatst de Vlaamse hulplijn 1712 zijn werking en hulpverleners in de kijker. In een video geeft 1712 een blik achter de schermen. Welke vragen krijgt een 1712-hulpverlener? Wie krijgt hij aan de lijn? Hoe helpt hij mensen? Wat motiveert hem? Door de 1712-hulpverlener een gezicht te geven krijgt 1712 iets vertrouwd en herkenbaar voor het publiek. Hierdoor wordt de hulplijn 1712 meer dan alleen maar een nummer.  

Wouter Beke, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid, Gezin en Armoedebestrijding, ondersteunt de 1712-dag. “Wie slachtoffer is van geweld, misbruik of mishandeling, weet soms echt niet waarheen. Ook daders of mensen die het zien gebeuren hebben vaak nood aan ondersteuning of advies. Voor al die mensen kan 1712 een grote hulp zijn. Het is anoniem, gratis en snel, waardoor de drempel laag is. Bovendien zijn de hulpverleners echte professionals. Voor de Vlaamse regering is geweld aanpakken én voorkomen een echte prioriteit, en daarbij is 1712 een belangrijk instrument."
  
Wie is de 1712-hulpverlener?
De 1712-hulpverlener is een professional uit de social profit sector die met beide voeten in de praktijk staat. Doordat 1712 provinciaal georganiseerd is, heeft hij een sterke kennis van de regionale sociale kaart. Die kennis is nodig om mensen naar de juiste hulpverlening te kunnen doorverwijzen. Vele 1712-hulpverleners doen naast 1712 ook nog face-to-face hulpverlening. Die ervaringen versterken de kwaliteit van de hulpverlening aan de chat of telefoon.

Over de hulplijn 1712
1712 is een professionele hulplijn, georganiseerd in elke provincie door de Vertrouwenscentra Kindermishandeling (VK) en de Centra voor Algemeen Welzijnswerk (CAW). 1712 is er zowel voor kinderen als voor volwassenen. 1712 is er voor slachtoffers, daders en omstaanders van geweld. De hulplijn is gratis, anoniem en wordt bemand door professionele hulpverleners. 1712 kun je elke werkdag telefonisch, via e-mail of chat bereiken. De hulplijn is nu ook via chat bereikbaar. De chat is vooral bij minderjarigen een populair medium. Ongeveer één vierde van de chatgesprekken zijn met minderjarigen tegenover 4% van de telefonische oproepen. 
Meer info op 1712.be

Bekijk de video 'Achter de schermen van hulplijn 1712'
 

Ik word pijn gedaan en wil dat het stopt

Ik word pijn gedaan en wil dat het stopt

Lees meer  
Partnergeweld op mannen

Partnergeweld op mannen

Lees meer  
Vertederd vernederd

Vertederd vernederd

Lees meer  
Kids campagne 2016

Kids campagne 2016