Hulplijn 1712 niet bereikbaar op dinsdag 3 december

Geen dienstverlening uit protest tegen besparingen

1712 is een professionele hulplijn, georganiseerd in elke provincie door de Vertrouwenscentra Kindermishandeling (VK) en de Centra voor Algemeen Welzijnswerk (CAW). 1712 is er voor alle burgers die een vraag hebben over geweld, misbruik en kindermishandeling. Elke werkdag staan 1712-hulpverleners in elke provincie klaar om de burger te helpen met zijn vragen over geweld, misbruik en kindermishandeling. Vorig jaar beantwoordde 1712 5.126 oproepen die over meer dan 7.200 mensen gingen.

De Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid, Gezin en Armoedebestrijding kondigt aan dat de Centra voor Algemeen Welzijnswerk €5 miljoen moeten besparen. Concreet betekent dat een afbouw van een tewerkstelling van ongeveer 75 mensen. Bovendien zakt het basisbedrag per voltijdse werkkracht van de jaarlijkse subsidie vanaf 2020. Eerder werd al aangekondigd dat de minister €1 miljoen wil besparen op de werking van het Steunpunt Mens en Samenleving met wie 1712 samenwerkt, onder meer voor de 1712-chat.

Aangezien de werking van de hulplijn 1712 steunt op de Centra voor Algemeen Welzijnswerk en andere welzijnsorganisaties zullen de besparingen ook een invloed hebben op de werking van de hulplijn. Uit protest tegen de aangekondigde besparingen zal 1712 niet bereikbaar zijn op dinsdag 3 december. Mensen met vragen over geweld, misbruik en kindermishandeling kunnen dinsdag terecht bij Tele-Onthaal, op het nummer 106. Vanaf woensdag 4 december om 9u zijn we opnieuw bereikbaar.