Persbericht: Achter de schermen van de hulplijn 1712

Video over de werking van 1712 - nieuw logo - nu ook bereikbaar via chat

Op dinsdag 17 december (17/12) plaatst de Vlaamse hulplijn 1712 zijn werking en hulpverleners in de kijker. In een video geeft 1712 een blik achter de schermen. Welke vragen krijgt een 1712-hulpverlener? Wie krijgt hij aan de lijn? Hoe helpt hij mensen? Wat motiveert hem? Door de 1712-hulpverlener een gezicht te geven krijgt 1712 iets vertrouwd en herkenbaar voor het publiek. Hierdoor wordt de hulplijn 1712 meer dan alleen maar een nummer. Verder worden alle 1712 – hulpverleners getrakteerd op lekkers waarop het nieuwe 1712 – logo prijkt. Het nieuwe logo symboliseert de dialoog die 1712-hulpverleners met burgers voeren.

Wouter Beke, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid, Gezin en Armoedebestrijding, ondersteunt de 1712-dag. “Wie slachtoffer is van geweld, misbruik of mishandeling, weet soms echt niet waarheen. Ook daders of mensen die het zien gebeuren hebben vaak nood aan ondersteuning of advies. Voor al die mensen kan 1712 een grote hulp zijn. Het is anoniem, gratis en snel, waardoor de drempel laag is. Bovendien zijn de hulpverleners echte professionals. Voor de Vlaamse regering is geweld aanpakken én voorkomen een echte prioriteit, en daarbij is 1712 een belangrijk instrument."

Meer oproepen over meer mensen

Vorig jaar kregen de 1712-hulpverleners méér dan 5.100 oproepen en hielpen ze meer dan 7.200 mensen. Jaar na jaar krijgen de 1712-hulpverleners meer oproepen. Ook dit jaar zal het aantal oproepen toenemen. De meeste oproepen gaan over thema kindermishandeling gevolgd door partnergeweld , geweld tegen volwassen en vechtscheidingen. “De thema’s waarover wij oproepen krijgen, zijn erg uiteenlopend” aldus Hanne Schoofs, 1712-hulpverlener voor de regio Vlaams-Brabant en Brussel. “Het ene moment krijg ik een man aan de lijn die bezorgd is over de verwaarlozing van een kind bij de buren, het andere moment spreek ik met een slachtoffer van partnergeweld. Diezelfde dag kunnen er nog oproepen over stalking, seksuele intimidatie en ouderenmisbehandeling volgen.

Wie is de 1712-hulpverlener?

De 1712-hulpverlener is een professional uit de social profit sector die met beide voeten in de praktijk staat. Doordat 1712 provinciaal georganiseerd is, heeft hij een sterke kennis van de regionale sociale kaart. Die kennis is nodig om mensen naar de juiste hulpverlening te kunnen doorverwijzen. Vele 1712-hulpverleners doen naast 1712 ook nog face-to-face hulpverlening. Die ervaringen versterken de kwaliteit van de hulpverlening aan de chat of telefoon.

Over de hulplijn 1712

1712 is een professionele hulplijn, georganiseerd in elke provincie door de Vertrouwenscentra Kindermishandeling (VK) en de Centra voor Algemeen Welzijnswerk (CAW). 1712 is er zowel voor kinderen als voor volwassenen. 1712 is er voor slachtoffers, daders en omstaanders van geweld. De hulplijn is gratis, anoniem en wordt bemand door professionele hulpverleners. 1712 kun je elke werkdag telefonisch, via e-mail of chat bereiken. De hulplijn is nu ook via chat bereikbaar. De chat is vooral bij minderjarigen een populair medium. Ongeveer één vierde van de chatgesprekken zijn met minderjarigen tegenover 4% van de telefonische oproepen.
Meer info op 1712.be

Audiovisuele materialen

Film: Achter de schermen van hulplijn 1712
Het nieuwe 1712 logo