Opinie: Burgers tegen partnergeweld

‘Fake Bicky fwa?’, zegt een man op de afbeelding, terwijl hij zijn vrouw een klap in het gezicht geeft. Met deze campagne wil Goodlife Foods, de verdeler van Bicky Burger, duidelijk maken dat een echte Bicky in een groen en niet in een wit doosje zit, zoals op de afbeelding het geval is.

Groen of wit was de kleur die verontwaardigde consumenten kregen bij het zien van deze campagne. Misselijkmakend, omdat ze partner­geweld normaliseert. Om die reden dienen de Vlaamse, Brusselse én Waalse minister van Gelijke Kansen een klacht in bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame.

Partnergeweld is de meest voorkomende vorm van geweld binnen het gezin. Liefst 20 procent van de oproepen bij de hulplijn 1712 gaat daarover. Volgens een studie van het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen heeft een vrouw op de zeven het afgelopen jaar geweld door haar (ex-)partner ondergaan. Het gaat niet alleen over lichamelijk, maar ook over andere vormen van geweld. Dit heeft ook gevolgen voor de andere ­gezinsleden, onder wie de kinderen.

Welk signaal geeft Goodlife Foods door partnergeweld zo banaal voor te stellen? De 1712-hulpverleners horen dagelijks dat slachtoffers met taboes en schaamte kampen. Het is een grote stap om hulp te zoeken. Ook worstelen ze met tegenstrijdige gevoelens. ‘Het gebeurt zelden, alleen als hij/zij zijn/haar geduld verliest.’ ‘Hij/zij houdt van me en heeft het vast niet zo bedoeld.’

Hoezo ‘zij’? Ja, ook mannen zijn het slachtoffer van partnergeweld. Veel reclamecampagnes bevestigen het genderstereotiepe beeld van de man als agressor en de vrouw als slachtoffer. Genderstereotiepe beelden over partnergeweld in de media zijn erg problematisch. Het verklaart waarom mannelijke slachtoffers drempels ervaren om hulp te zoeken. 56 procent van de mannen die partnergeweld meemaakt, praat er met niemand over.

In een reactie stelt Goodlife Foods dat de campagne wil meegeven dat ‘valse Bicky’s (ver)kopen not done is’. Écht ‘not done’ is het om partner­geweld te instrumentaliseren. Want dat doet het bedrijf: het gebruikt het beeld van partnergeweld om een commerciële boodschap (‘koop een échte Bicky’) over te brengen. Goodlife Foods is niet het enige bedrijf dat zich hieraan bezondigt. Zo voerden de modebedrijven Dolce & Gabbana en Calvin Klein in het verleden campagnes die groepsverkrachtingen leken te verheerlijken. Als bedrijven maatschappelijk verantwoord willen ondernemen (MVO), normaliseren ze geen geweld maar voeren ze er actie tegen. We nodigen Goodlife Foods uit om een MVO-beleid te voeren en samen met 1712 het ideaal van een geweldloze samenleving uit te dragen. Want geweld laat zich niet banaliseren tot een burger.

Wim Van de Voorde, Vlaams coördinator van de hulplijn 1712.

*Deze opinie verscheen op donderdag 10 oktober in De Standaard


Recente campagnes

Hieronder vind je een overzicht van onze recente campagnes:



Achter de schermen van hulplijn 1712

Achter de schermen van hulplijn 1712
video over de werking van 1712

Op dinsdag 17 december (17/12) plaatst de Vlaamse hulplijn 1712 zijn werking en hulpverleners in de kijker. In een video geeft 1712 een blik achter de schermen. Welke vragen krijgt een 1712-hulpverlener? Wie krijgt hij aan de lijn? Hoe helpt hij mensen? Wat motiveert hem? Door de 1712-hulpverlener een gezicht te geven krijgt 1712 iets vertrouwd en herkenbaar voor het publiek. Hierdoor wordt de hulplijn 1712 meer dan alleen maar een nummer.  

Wouter Beke, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid, Gezin en Armoedebestrijding, ondersteunt de 1712-dag. “Wie slachtoffer is van geweld, misbruik of mishandeling, weet soms echt niet waarheen. Ook daders of mensen die het zien gebeuren hebben vaak nood aan ondersteuning of advies. Voor al die mensen kan 1712 een grote hulp zijn. Het is anoniem, gratis en snel, waardoor de drempel laag is. Bovendien zijn de hulpverleners echte professionals. Voor de Vlaamse regering is geweld aanpakken én voorkomen een echte prioriteit, en daarbij is 1712 een belangrijk instrument."
  
Wie is de 1712-hulpverlener?
De 1712-hulpverlener is een professional uit de social profit sector die met beide voeten in de praktijk staat. Doordat 1712 provinciaal georganiseerd is, heeft hij een sterke kennis van de regionale sociale kaart. Die kennis is nodig om mensen naar de juiste hulpverlening te kunnen doorverwijzen. Vele 1712-hulpverleners doen naast 1712 ook nog face-to-face hulpverlening. Die ervaringen versterken de kwaliteit van de hulpverlening aan de chat of telefoon.

Over de hulplijn 1712
1712 is een professionele hulplijn, georganiseerd in elke provincie door de Vertrouwenscentra Kindermishandeling (VK) en de Centra voor Algemeen Welzijnswerk (CAW). 1712 is er zowel voor kinderen als voor volwassenen. 1712 is er voor slachtoffers, daders en omstaanders van geweld. De hulplijn is gratis, anoniem en wordt bemand door professionele hulpverleners. 1712 kun je elke werkdag telefonisch, via e-mail of chat bereiken. De hulplijn is nu ook via chat bereikbaar. De chat is vooral bij minderjarigen een populair medium. Ongeveer één vierde van de chatgesprekken zijn met minderjarigen tegenover 4% van de telefonische oproepen. 
Meer info op 1712.be

Bekijk de video 'Achter de schermen van hulplijn 1712'
 

Ik word pijn gedaan en wil dat het stopt

Ik word pijn gedaan en wil dat het stopt

Lees meer  
Partnergeweld op mannen

Partnergeweld op mannen

Lees meer  
Vertederd vernederd

Vertederd vernederd

Lees meer  
Kids campagne 2016

Kids campagne 2016